Monday, July 28, 2008

Bukan Senang Nak Jadi Senang

"Bukan senang nak jadi senang , kita perlu berusaha sehingga berjaya, kata seorang pengusaha keropok mini lekor, Normah Abu Bakar di Taman Industri Kecil dan sederhana (IKS) Ayer Panas, Bemban dekat sini,

Normah yang berasal dari Terngganu berkata, beliau membawa perusahan keropok mini lekor itu, ke Melaka bagi memperkenalkan produk itu, di samping menjadi salah seorang pembekal utama keropok mini lekor di negeri ini.

Menurutnya, beliau hanya membuat perusahan itu secara kecil-kecilan di rumahnya Ayer Barok, Jasin, sebelum melangkah membuka sebuah kilang memproses keropok mini lekor dengan bantuan dan bimbingan Jabatan Perikanan.

"Jabatan Perikanan negeri, menyumbang kepadanya alat-alat dan infrastruktur mengenai perusahaan ini sehingga beliau mampu melangkah kehadapan bersaing dengan usahawan bukan bumiputra di negeri ini,"Katanya kepada Melaka Hari Ini(MHI) pada hari ini.

Normah berkata,beliau telah berpindah ke IKS Ayer Panas pada tahun 2007 dengan bermodalkan RM 15,000 dan jumlah pelaburan itu sebanyak RM50,000 dan tiga kakitangan terdiri dari anak-anaknya sendiri.

"Perniagaan ini melibatkan wang tunai dan sesuailah ianya di anggotai oleh anak-anak, sekaligus menjadi perusahan yang turun menurun pada satu hari nanti,"katanya.

Jelasnya, kilangnya itu kini mampu memasarkan dan mengeluarkan sekitar 12,000 hingga 24,000 batang keropok mini lekor sehari, di mana pendapatan bulanan sekitar RM3,000 hingga 5,000 bergantung kepada permintaan.