Sunday, February 1, 2009

ADUN Bemban menyampaikan bantuan kepada mangsa kebakaran

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Bemban, Chua Kheng Hwa menyampaikan sumbangan bantuan kepada seorang mangsa kebakaran rumah, noraini Husin di Batu 19, jalan Chinchin, Jasin.

Bantuan sebanyak RM1,000 itu adalah sebagai membantu meringankan beban yang di tanggung ibu tunggal terbabit dalam meneruskan kehidupan bersama dua anak mereka yang berusia 18 dan 12 tahun.

Menurut noraini,kejadian kebakaran yang belaku kira-kira jam 4 petang itu bermula dari bahagian bumbung bilik tidur dan di sedari oleh anaknya yang kebetulan mahu memasuki bilik berkenaan.

"Selepas terlihat asap begitu banyak pada bahagian bumbung ,saya terus membawa anak-anak saya keluar dari rumah kerana api marak di dalam bilik dengan begitu cepat,"katanya.

Berikutan kejadian itu, Noraini tidak sempat meyelamatkan barangan yang ada di dalam rumah dan kini terpasa menumpang rumah saudaranya yang tinggal tidak jauh dari rumahanya.

Menurut Kheng Hwa, beliau mencadangkan supaya Noraini membuat pemohonan bantuan rumah Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) bagi keselesaan mereka sekeluarga.

Terdahulu, Ahli Parlimen Jasin, Datuk Wira Ahmad Hamzah telah mengadakan kunjungan dan ziarah kepada keluarga Noraini disamping menghulurkan sumbangan peribadi.

Turut hadir pada majlis penyampaian sumbangan itu ialah Setiausaha JAPERUN Dun Bemban, Nor Azmi Kadir dan Pengerusi Biro Pelajaran dan Pengajian Tinggi Pemuda UMNO Bahagian Jasin, Mohd Nizam Omar.